Luo PDF

Auto- ja kuljetustekniikka

102 Autokorinkorjaus

102Autokorinkorjaus Aarnio Roope Omnian ammattiopisto
Kuva: Skills Finland / Jaakko Manninen

Lajivastaavat

Jari Wiman
Oulun seudun ammattiopisto
jari.wiman(at)osao.fi
puh. 050 435 0808
Kari Määttä
Oulun seudun ammattiopisto
kari.maatta(at)osao.fi
puh. 050 590 9645

Finalistit

 102 autokorinkorjaus Antti Tiili netti

Antti Tiili
Pohjois-Karjalan
ammattiopisto

102 Autokorinkorjaus Henri Prusi netti

Henri Prusi
Salon seudun
ammattiopisto

102 Autokorinkorjaus Jere Aaltonen netti

Jere Aaltonen
Salon seudun
ammattiopisto

102 Autonkorjaus Kimmo Jokinen netti

Kimmo Jokinen
Tampereen
seudun
ammattiopisto

 102 Autokorinkorjaus Teemu Valtonen netti

Teemu Valtonen
Etelä-Savon
ammattiopisto

 102 autokorinkorjaus Miika Ruokolainen netti

Miika Ruokolainen
Oulun seudun
ammattiopisto

Yleiskuvaus kilpailulajista

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat autokorinkorjaajan koulutusohjelman tutkinnon perusteiden kiitettävän (K3) tason vaatimuksiin.

Autokorikorjaajan on hallittava esimerkiksi asiakaspalvelu, kolariautolle vaurioanalyysin ja kustannusarvion tekeminen, mittalaitteiden käyttö, pintapeltien oikaisu eri pintaoikaisujärjestelmillä, hitsattavien korinosien vaihto, ruuvikiinnitteisten osien vaihto, muovikorjaus sekä lasien vaihdot.
Autokorinkorjaaja tekee korjattavat alueet valmiiksi automaalarille luovutettavaksi.

Kilpailun luonne

Kilpailu on yksilökilpailu.

Osaamisvaatimukset

Ammatin ydinosaaminen on kolarivaurioiden korjaaminen. Kolari voi vaurioittaa auton tekniikkaa, korirakennetta ja kosmeettisia pintoja.

Korimateriaalien tunteminen ja niiden korjausmenetelmien hallinta ovat välttämättömiä nykyturvatekniikan autoissa. Autovalmistajien korikorjauksen ohjeiden oikea tulkitseminen ja ohjeiden noudattaminen ovat välttämättömiä turvallisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Hitsaustaidot erilaisilla laitteilla ovat hyvin oleellinen osa korikorjausta. Kilpailijan on hallittava myös erilaisten mittaus- ja testauslaitteiden käyttö. Maalauksen jälkeinen varustelu ja laadun varmistus kuuluvat myös ammattiin.

Finaalitehtävät

Finaalin kilpailutehtävät ja käytettävissä oleva kilpailuaika

Kilpailutehtävät

Kilpailutehtävien suunnittelussa pyritään seuraamaan autokoritekniikan ja korjaamovaatimusten kehitystä. Kilpailutehtävät ovat työelämälähtöisiä. Vauriokorjaukset suoritetaan henkilöautoon siten, että työ olisi luovutuskunnossa automaalarille.

Tehtävä A. Turvalaitevian määritys ja korjaus 10 p / 100 p

  •  A1. Autossa palaa SRS-häiriövalo. Tehtävänä selvittää häiriön aiheuttaja.
  •  A2. Vian korjaaminen.

Tehtävä B. Muoviosan korjaus 15 p / 100 p

  •  B1. Tehtävänä on korjata auton puskurissa oleva reikä 3M-paikkausmenetelmällä.
  •  B2. Tehtävänä on korjata muoviosassa oleva vaurio käyttäen itse valittua 3M-      menetelmää käyttäen.

Tehtävä C. Pintaoikaisutehtävä 23 p / 100 p

  • C1. Tehtävänä on oikaista lommoja vasaralla ja vastimella sekä viimeistellä pinta niin, että työ on luovutettavissa automaalarille.

Oikaisussa käytetään perinteisiä käsityövälineitä ja haluttaessa pintaoikaisusarjoja. Oikaistavan alueen puhdistus ja hionta tarpeen mukaan.

Tehtävä D. Hitsatun osan vaihto 30 p / 100 p

  •  D1. Tehtävänä on purkaa auton osia, osan vaihtoa varten.
  •  D2. Tehtävänä on vaihtaa tehdashitsattu osa.
  •  D3. Tehtävänä on asentaa ja säätää puretut osat ajoneuvoon pakalleen.

Tehtävä E. Korjauskustannuslaskelma 14 p / 100 p

  •  E1. Tehtävänä on laskea korjauskustannuslaskelma vaurioituneesta ajoneuvosta.

Tehtävä F. Mittaustehtävä 8 p / 100 p

  •  F1.  Mittaustehtävä suoritetaan korjauskustannuslaskelman yhteydessä.

Ensimmäinen päivä (aika/tuntia)

Tehtävä D1: 3 tuntia
Tehtävä D2: 1 tunti (osa alustavasti paikalleen)
Tehtävä D3: 3 tuntia

Toinen kilpailupäivä (aika/ tuntia)

Tehtävä D jatkuu 1 tunti
Tehtävä C1: 3 tuntia
Tehtävä B1: 2 tuntia
Tehtävä B2: 2 tuntia

Kolmas kilpailupäivä (aika/ tuntia)

Tehtävä A1 ja A2: 2 tuntia
Tehtävä E1: 1 tuntia
Tehtävä F: 1 tunti

Arvioinnin rakenne

Kilpailutehtävät ovat modulaarisia siten, että päiväkohtaiset tulokset voidaan arvioida erikseen. Kilpailutehtävien kokonaispistemäärä on 100 p.

Arviointikokonaisuudet

Tehtävä A. 10 p
Auton suojaus, korjausohjeiden käyttö, korjauksen valmistelu, osan vaihto, testerikäyttö, työn lopputarkistus, yleinen toiminta, siisteys ja järjestelmällisyys.

Tehtävä B. 15 p
Puhdistukset, valmistelu / hionnat, liimaukset, lopputulos, alueen siisteys, työturvallisuus.

Tehtävä C. 23 p
Materiaalien tunnistus ja puhdistus, työmenetelmien valinta, oikaistun pinnan muoto, oikaistun pinnan jäntevyys, pinnan laatu, viimeistely, oikaisuaika, työturvallisuus.

Tehtävä D. 30 p
Osien irrotus, varaosan valmistelu, puhdistukset, pohjustus, asemoinnit, poraukset, hitsaukset, viimeistelyt, suoritusaika, työturvallisuus, siisteys.

Tehtävä E. 14 p
Ajoneuvon ja vahingon tiedot, korjaustoimenpiteet, kustannuslaskelman tulostus, korjauksen kesto.

Tehtävä F. 8 p
Perustiedot, mittalaitteen käyttö, tulokset ja niiden tulkitseminen, työturvallisuus.

Kilpailijalle jaetaan tehtävänannon yhteydessä lomake, josta näkyvät eri osioista saatavat pisteet.

Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta

Arviointi on 100 %:sti objektiivista, eli tehtävän tulos mitataan kulloinkin tarvittavalla menetelmällä.

Kilpailupaikalla valmiina olevat kalusteet

Kilpailupaikalla on valmiina kaikki tehtävän suorittamiseen tarvittavat kalusteet.

Kilpailupaikalla on käytettävissä paineilma ja sähkö.

Kilpailujen järjestäjä varaa seuraavat laitteet, välineet ja tarvikkeet

Turvalaitetesteri: Bosch FSA 740 + KTS 540 sekä ohjelmisto Esitronic 2.0
Autorobot B15 + A setti korinoikaisujärjestelmä
Excalipre ja Tracker mittausjärjestelmä kaapilla
CABAS -arviointijärjestelmä
T 3 Mig hitsauslaitteisto (Gys)
A-14+2 Pintaoikaisujärjestelmä (Gys)
Muovikuumanitoja
Kilpailijoille tulee henkilökohtaiseen käyttöön työkaluvaunut varusteltuna (Würth).
Lisäksi kilpailijoilla on yhteisesti käytettävissä Würthin tuotekaappi, joka sisältää erilaisia työhön käytettäviä materiaaleja ja suojavarusteita.
Muovikorjauksessa käytettävät tuotteet ovat 3M:n tuotteita.

Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle

Turvajalkineet ja suojavälineet. Kilpailija voi halutessaan tuoda henkilökohtaisia työkaluja.

Kilpailujen aikataulu

Tarkempi kilpailu- ja ruokailuaikataulu ilmoitetaan kilpailijoille myöhemmin.

Tuomarit

Teuvo Särkkä, lehtori / ESEDU
Aulis Rekonen, asiakaspäällikko / JAO
Tommi Kaasinen, tuntiopettaja / PKKY
Hermanni Salonen, lehtori / TAI
Reino Malinen, lehtori / Keuda
Joni Jussila / Incar Oy
Työelämä
Jari Wiman, expertti, lajivastaava / OSAO
Kari Määttä, lajivastaava / OSAO
Juhani Varila / 3M
Lauri Mertala / Veho Oy
Mikko Neuvonen / Würth Oy
Jorma Savolainen / Autorobot Oy
Juha Seppälä / Diagno Oy

Lajiohjausryhmä

Hermanni Salonen, lehtori / TAI
Joni Jussila, työelämäedustaja / Incar Oy
Timo Repo, yli-insinööri / Opetushallitus
Aulis Rekonen, asiakaspalvelupäällikko / JAO
Teuvo Särkkä, lehtori / ESEDU, Mikkeli
Tommi Kaasinen, tuntiopettaja / PKKY
Reino Malinen, lehtori / Keuda
Olli Saarinen, kehityspäällikkö / EasyKm
Jari Wiman, lehtori, expertti / OSAO
Kari Määttä, lehtori / OSAO

Yhteistyökumppanit

Autorobot Finland Oy
3M
Incar Oy
Veho Oy
Würth Oy
Easy Km
Bosch
Diagno Finland Oy
JAO
KEUDA
PKKY
OSAO
TAI

Yhteistyössä

Veho

autorobot verkkoon

3M verkkoon

Diagno verkkoon

Prestia verkkoon

OSAO

pkky verkkoon

Keuda ammattiopisto verkkoon

Turun ammatti-instituutti verkkoon

Esedu verkkoon

Logo jkky nimialla vari cmyk