Luo PDF

301 Asiakaspalvelu ja myynti

Semifinaalin aikataulu ja paikka

16.1.2014

  • Uudenkaupungin ammatti- ja aikuisopisto Novida, Elina Siivonen
    Loimaan Prisma
    Aleksis Kivenkatu 7, 32200 LOIMAA 
  • Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Terho Moisio
    Prisma Olari
    Komeetankatu 2, 02210 ESPOO

  • Jyväskylän ammattiopisto, Antti Ritvonen
    Prisma Seppälä
    Ahjokatu 7, 40320 JYVÄSKYLÄ

17.1.2014

  • MERCURIA Kauppiaitten kauppaoppilaitos, Heli Juntunen
    Prisma Jumbo
    Vantaanportinkatu 3, 01510 VANTAA 

Semifinaalikoordinaattori

Elina Siivonen,
elina.siivonen (at) lskky.fi
puh. 050 307 6557

Kilpailijamäärä

Neljä kilpailijaa / oppilaitoksen toimipiste

Asiakaspalvelu ja myyntilajin semifinaalitehtävien kuvaukset

 

-      Kilpailijan tehtävänä on rakentaa päivittäistavaran esittelypiste, jossa hän esittelee, maistattaa ja myy yhtä Rainbow Luomutuotetta asiakaslähtöisesti.
Kilpailutuotteina ovat:

  • Rainbow Luomu mustikkajogurtti
  • Rainbow Luomu tuorepuristettu omenatäysmehu
  • Rainbow juureslastut

Semifinaalissa kolme kilpailijaa esittelee tuotettaan samanaikaisesti eri esittelypisteissä. Kilpailijan tulee selviytyä tuote-esittelytilanteesta toisella kotimaisella sekä yhdellä vieraalla kielellä (englanti). Tehtäväaika per kilpailija on n. yksi tunti. Tämän aikana opiskelija rakentaa esittelypisteen, esittelee, maistattaa ja myy sekä purkaa myyntipisteen ja saa lyhyen palautteen suorituksesta tuomareilta.

Kilpailutehtävä ja tuotteet ovat samat kaikilla semifinaalipaikkakunnilla.

Kilpailija tuo tullessaan

Kilpailijan on todistettava henkilöllisyytensä ilmoittautumisen yhteydessä (myös KELA-kortti kelpaa).

Kilpailunjärjestäjä varaa kilpailupaikalle

Kilpailun järjestäjä varaa kilpailupaikalle esittelypisteen rakentamiseen tarvittavat materiaalit sekä tuotteet.

Kilpailutehtävän arviointi

Suorituksen arvioi kolme tuomaria. Tarkoitus on, että jokainen tuomari arvioi n. kymmenen minuutin jakson jokaista kilpailijaa. Tämän jälkeen tuomarit kokoontuvat yhteen ja lyhyen keskustelun jälkeen antavat suullisen palautteen kilpailijalle suorituksesta.

Kilpailutehtävä arvioidaan asteikolla 0 – 100p

Työtehtävät ja prosessin hallinta 25 p

  • Tuote-esittelyn tai myyntitilanteen rakentaminen 6 p
  • Palvelee asiakasta erilaisissa myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa menestyksellisesti 13 p
  • Yleinen käyttäytyminen 6 p

Työn perustana oleva tiedon hallinta 19 p

  • Yrityksen markkinoinnin tavoitteiden, toimenpiteiden ja asiakasryhmien huomioiminen 5 p
  • Tuote-tuntemus 5 p
  • Myyntiprosessin hallinta 9 p

Oppimis- ja ongelmanratkaisutaidot 9 p

  • Oman osaamisen kehittäminen 4 p
  • Vaihtoehtoisten ratkaisujen esittäminen 5 p

Vuorovaikutus- ja viestintä 20 p

  • Suullinen vuorovaikutus 20 p (selkeä puhe, kielitaito, asiakkaan ymmärtämä kieli, kehon kieli, ilmeet)

Yhteistyötaidot 6 p

  • Yhteistyö muun henkilökunnan kanssa

Esteettiset taidot 15 p

  • Työympäristön viihtyisyydestä huolehtiminen 10 p
  • Omasta ulkoasusta huolehtiminen 5 p

Yrittäjyys 6 p

  • Itsenäinen toiminta 6 p (oma-aloitteisuus, aktiivinen asiakaskontaktien hakeminen, vastuuntuntoisuus, lisämyynti)

Voit harjoitella ennakkoon vanhoilla semifinaalitehtävillä, joita löydät osoitteesta www.skillsfinland.fi